Eindexamen en faalangst

Help mijn kind doet eindexamen en heeft faalangst!

Met de naderende eindexamens in zicht nemen de vragen en bij sommigen ook de zorgen over faalangst toe. Wat is faalangst, hoe werkt het en vooral hoe voorkom je dat het eindexamen hierdoor niet zo verloopt zoals je wilt, of dat deze periode super stressvol wordt? Je leest het in dit gastblog van Maartje Hartman.

Wat is faalangst?

Faalangst kun je op meerdere gebieden hebben. Cognitieve faalangstheeft te maken met angst voor/ bij het leren en weten. Bij sociale faalangstis er sprake van angst bij de omgang met anderen en motorische faalangstheeft te maken met bewegen (bijvoorbeeld bij gym). Bij de eindexamens zullen dus vooral de mensen met cognitieve faalangst spanning ervaren. Je kunt overigens op meerdere gebieden last hebben van faalangst.

Vaak wordt er een onderscheid gemaakt tussen twee vormen van faalangst: positieve en negatieve faalangst. Bij mensen met positieve faalangst heeft de spanning geen effect op de resultaten. Dit is het tegenovergestelde bij negatieve faalangst, waarbij de resultaten vaak slechter zijn dan verwacht.

Een black-out tijdens je examens: hoe komt dit nou?

In onze hersenen zit een oeroud alarmsysteem, dat er voor heeft gezorgd dat we konden overleven. De alarmknop (amygdala) in onze hersenen wordt geactiveerd bij gevaar en zorgt ervoor dat we kunnen vluchten, vechten of bevriezen. Dit was natuurlijk superhandig in het geval we te maken hadden met een roofdier waarvoor we moesten vluchten of als er een indringer onze grot binnen kwam waarmee we moesten vechten. Dit oeroude systeem wordt nog steeds geactiveerd in ons moderne leven, maar dan door andere zaken die stress veroorzaken, zoals bijvoorbeeld examens. Velen met faalangst zullen het bevriezen herkennen in het blokkeren tijdens examens: je wist thuis alles, maar tijdens het examen heb je een black-out en weet je opeens niets meer.

Rustgevende gedachten en ontspanningsoefeningen kunnen helpen

Het is natuurlijk super vervelend om een black-out mee te maken. Vaak maakt zo’n ervaring je onzeker voor de volgende toets. Je ervaart nog meer spanning en je blokkeert sneller. Zo ontstaat er een hele vervelende cirkel. Het goede nieuws is dat je er wel iets aan kan doen! Je kunt je hersenen leren dat je alarmknop niet hoeft af te gaan bij een examen, want het is ten slotte geen levensbedreigend gevaar. Dit kun je doen door rustgevende gedachtente bedenken voor je de examens ingaat. Bijvoorbeeld: ik heb me goed voorbereid/ mijn tentamens heb ik ook goed gemaakt/ Ik sta er goed voor en heb niets te vrezen. Je kunt ook leren hoe je je ´alarmknop´ weer snel stil kunt krijgen. Dit kan onder andere met ontspanningsoefeningen.

Op internet zijn heel veel verschillende soorten oefeningen te vinden. Zelf vind ik de progressieve relaxatie heel fijn. Beluister hier de geluidsopname van deze ontspanningsoefening. Tevens vind je hier een ademhalingsoefening. Toch een black-out tijdens je examen. Parkeer dan heel even de opdracht waar je mee bezig bent, haal even diep adem, neem een slok water en start met een andere opdracht. Daarna pak je de draad weer op.

Ten slotte is het belangrijk om te bedenken dat de periode van je eindexamens ook gewoon spannend is en dat zenuwen hiervoor hebben heel normaal is!

YourTime Therapy

 

Maartje Hartman is psycholoog, met de afstudeerrichting klinische ontwikkelingspsychologie. Ze heeft veel ervaring met stress/spannings- en angstklachten. Met haar online praktijk YourTime Therapy biedt ze praktische, doelgerichte en laagdrempelige psychologische hulp aan zowel volwassenen als kinderen, waarbij persoonlijke aandacht centraal staat.

Heb je echt heel veel last van je stress- en/of angstklachten dan kun je natuurlijk ook hulp zoeken. Via deze link www.yourtimetherapy.nl kun je contact opnemen voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

 

 

Is jouw kind er al uit welke opleiding het wordt? Lees hier de opleidingen in de spotlights! Kunnen  jullie nog wel wat hulp gebruiken? Kijk dan eens wat StudiekeuzeTop3 voor je kan betekenen. 

Wil je meer inspiratie en praktische tips ontvangen over studiekeuze, studie & loopbaan of over het onderwijs? Meld je dan hier aan en ontvang tevens mijn gratis e-book!

,
Vorig bericht
Hoe maakt mijn expat kind de juiste studiekeuze met een buitenlands diploma? (deel 3)
Volgend bericht
Opleiding in de spotlights: hbo Verpleegkunde

Lees meer!

1 reactie. Reactie plaatsen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.