Studiekeuze Ric Houwen

Ric, heb jij de juiste opleiding gekozen na de middelbare school?

De studiekeuze en loopbaan van mensen zoals jij en ik!

De eerste opleiding die je kiest na de middelbare school is geen keuze voor het leven. Toch brengt dit keuzemoment onder jongeren (en hun ouders) vaak onnodig veel stress met zich mee. Door het delen van een reeks interviews ‘Heb jij de juiste opleiding gekozen na de middelbare school?’ wil ik scholieren, studenten en hun ouders, geruststellen én inspireren.

We kiezen in onze jongere jaren voor een bepaalde studierichting en zoveel jaren later doen velen van ons totaal iets anders. Soms is er nog wel een rode draad te ontdekken, maar vaak genoeg gooien mensen het roer compleet om. Met deze interviews neem ik je mee in de verschillende verhalen over studiekeuze en loopbaan van mensen zoals jij en ik.

De studieloopbaan van Ric Houwen, teammanager bij een energiebedrijf en tevens eigenaar van Kids met Pit

Ik help kids en hun ouders met gezonder eten en beter bewegen, ik help ze zelfverzekerder te worden met behulp van fysiek-emotionele trainingen. Zo kan ik ook direct iets voor een ander betekenen.¨

Welke studiekeuze heb jij na de middelbare school gemaakt?

¨Ha, ik wilde vliegen! Zoals veel jongens en meiden wilde ik super graag piloot worden bij de luchtmacht. Ik was over van 4 VWO naar 5 VWO maar had een onvoldoende voor wis- en natuurkunde. En die vakken had ik echt nodig als ik vlieger wilde worden. Dus ben ik naar 4 Havo gegaan en haalde daar opeens erg goede cijfers voor die vakken. Dus door naar de vliegerkeuring en allerlei tests op de vluchtsimulator gedaan. Helaas had ik te weinig aanleg. Wat nu??!! Ik viel echt in een diep gat, had geen idee wat ik nu wilde.¨

Hoe verliep dat studiekeuze proces?

¨Ik bedacht wat ik eigenlijk zo leuk vond aan die luchtmacht. Naast het vliegen waren dat natuurlijk de vliegtuigen! Ik had vroeger veel met technisch lego gespeeld, mijn vader deed iets met techniek op zijn werk, ik was benieuwd waarom een vliegtuig nou eigenlijk kan vliegen dus… de keuze viel op een technische opleiding: MTS-vliegtuigonderhoud (Anthony Fokkerschool).¨

Hoe kijk je terug op de opleiding na je middelbare school?

¨Die MTS was super gaaf. In het midden van de school was een grote hangar waar een stuk of 10 vliegtuigen en helicopters stonden waaraan je mocht sleutelen. We haalden ook vliegtuigmotoren uit elkaar, leerden metaal bewerken en natuurlijk veel theorie over aerodynamica en allerlei systemen in het vliegtuig: ik snapte opeens hoe een vliegtuig kan vliegen!¨

Welke stappen heb je daarna in je loopbaan gemaakt?

¨Na de MTS heb ik een half jaar als monteur gewerkt op Rotterdam Airport, kleine vliegtuigen onderhouden. Maar ik zag mezelf niet jaren dat werk doen. Ik ben toen naar de HTS Installatietechniek gegaan in Utrecht. Daar wordt je ingenieur, je leert verwarming- en airconditioningsystemen te ontwerpen. Je gaat daarna meestal bij een technisch adviesbureau werken. Ik heb dat ook gedaan: precies 1 maand volgehouden, toen werd ik gek van de 4 muren om me heen. Ook nu wist ik niet meer wat ik wilde. Een vriendin wees me op een vacature als verkoper bij een technische groothandel. Dat ging super goed en was leuk: veel onderweg, steeds een andere invulling van de dag en veel met mensen in gesprek.¨

Welke rode draad zie je terug in jouw loopbaan?

¨Ik zoek afwisseling, geen dag hetzelfde, ik houd ervan nieuwe business op te zetten samen met een team, ik zoek competitie en heel belangrijk inmiddels: ik wil iets nuttigs doen, iets bijdragen aan een iets mooiere wereld.¨

Wat voor werk doe je nu en hoe vind je dat?

¨De laatste 15 jaar werk ik als verkoper en teammanager voor bedrijven die energiezuinige technische installaties verkopen en zonnepanelen en windmolens op het elektriciteitsnet aansluiten. Op die manier help ik Nederland iets groener te worden. Twee jaar geleden ben ik een eigen bedrijf gestart naast mijn werk http://www.kidsmetpit.nl.¨

¨Ik help kids en hun ouders met gezonder eten en beter bewegen, ik help ze zelfverzekerder te worden met behulp van fysiek-emotionele trainingen. Zo kan ik ook direct iets voor een ander betekenen.¨

Wat zijn voor jou moeilijke of lastige dingen in je werk?

¨Natuurlijk moet je verkopen, dat betekent dat je elke maand voldoende omzet en winst moet maken. Dat geeft de nodige druk en soms stress.¨

Wat motiveert jou in dit werk het meeste?

¨Ik vind het nog steeds leuk om een oplossing te verzinnen voor een klant en wil natuurlijk nét even slimmer zijn dan de concurrent! Die competitie vind ik leuk, ik wil graag winnen samen met mijn team! En binnen mijn eigen bedrijf: een kind zien dat weer goed in zijn vel zit.¨

Welke talenten, kwaliteiten en vaardigheden heb je nodig voor jouw werk?

¨Doorzettingsvermogen, de wil om te scoren, mensenkennis, kennis van de energiemarkt, teamgeest, interesse in (duurzame)techniek.¨

Welke tips/ adviezen wil je meegeven aan toekomstige studenten?

¨Raak niet in paniek als je (nog) niet weet wat je wilt studeren of welk beroep je wilt. Maak het niet te zwaar, het is geen keuze voor het leven. De juiste weg vind je heus wel, soms met wat bochten….en dan duurt het iets langer. Een bekende Chinees zei ooit: ook een weg van 1000 km begint met één eerste stap. Probeer te ontdekken wat je leuk vindt maar accepteer dat er altijd minder leuke dingen zijn in studie of werk. Je moet vaak gewoon een ‘bord voor je kop’ hebben om je einddoel te halen.¨

Wil je meer inspiratie en praktische tips ontvangen over studiekeuze, studieloopbaan of over het onderwijs? Meld je dan hier aan en ontvang tevens mijn gratis e-book ‘7 tips om je kind te helpen bij het maken van een passende studiekeuze’.

,
Vorig bericht
Sabine, heb jij de juiste opleiding gekozen na de middelbare school?
Volgend bericht
Audrey, heb jij de juiste opleiding gekozen na de middelbare school?

Lees meer!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.